نتایج تحقیق اخیر محققان دانشگاه کالج لندن نشان داد که یک راه‌حل نوآورانه و با فناوری پایین می‌تواند کلید مدیریت افزایش دمای شهر باشد.

گرما در اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سقف‌های خنک ساختمان‌های شهری، راز غلبه بر گرمای شهری است.

این مطالعه با استفاده از یک مدل آب‌وهوایی سه بعدی و پیشرفته در لندن، اثرات حرارتی انواع سیستم‌های مدیریت حرارت شهری را بررسی کرد.

مدل‌های مورد بررسی شامل سقف‌های خنک رنگ‌شده، بام‌های سبز، پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام، پوشش گیاهی درختی سطح زمین و تهویه مطبوع بودند.

نتایج نشان داد که اجرای گسترده سقف‌های خنک، پتانسیل کاهش دمای هوای بیرون در کل شهر را به‌طور متوسط ‌۱.۲ درجه سانتی‌گراد (۲.۲ درجه فارنهایت) داشت که در برخی مناطق تا ۲ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ درجه فارنهایت) می‌رسد.

سیستم‌های دیگر، ازجمله پوشش گیاهی گسترده در سطح خیابان و پنل‌های خورشیدی، اثر خنک‌کننده کوچک‌تر ایجاد کردند و دما را به‌طور متوسط ‌فقط حدود ۰.۳ درجه سانتی‌گراد (۰.۵۴ درجه فارنهایت) در همه شهر کاهش دادند.

در حالی که تهویه مطبوع راه‌حل محبوب و به ظاهر مؤثر است، اما با خود ایراد قابل توجه دارد. این فرآیند گرما را از داخل ساختمان‌ها به بیرون منتقل می‌کند و محیط شهری بیرونی را حدود ۰.۱۵ درجه سانتی‌گراد (۰.۲۷ درجه فارنهایت) برای کل شهر گرم می‌کند.

دکتر اسکار بروسه، محقق ارشد این تحقیق بر اثربخشی سقف‌های خنک در مقابله با گرمای شهری تاکید و اظهار کرد روش‌های متعددی را که شهرهایی مانند لندن می‌توانند برای سازگاری و کاهش دما استفاده کنند، به‌طور جامع آزمایش کردیم و دریافتیم که سقف‌های خنک بهترین راه برای پایین نگه داشتن دما در روزهای بسیار گرم تابستان است.

دکتر بروسه همچنین اشاره کرد در حالی که سایر راهبردها مزایای مهم مختلفی را ارائه می‌کنند، اما به اندازه سقف‌های خنک در کاهش گرمای شهری در فضای باز مؤثر نیستند.

نتایج این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

کد خبر 866407
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha